رویکردهای تعادل گرا در برابر ایران
 
POLICY
POLICY

برژینسکی بر این اعتقاد است که کشورهای همانند ایران دارای رویکرد دوگانه می باشند. از یک سو در برابر فرایندهای تغییر منطقه ای با آسیب پذیری روبرو هستند، از طرف دیگر ایران دارای رویکردهای انقلابی و در راستای تغییر وضع موجود در منطقه محسوب می شود. چنین فرایندی جلوه-هایی از عدم تعادل در فضای منطقه ای را به وجود می آورد.
خلاصه ای از متن:
جایگاه مبتنی بر نظریه پردازی و نقشی که برژینسکی در سیاست عملی امریکا دارد، می توان از نامبرده به عنوان یکی از چهار نفر اعضای حلقه «تعامل راهبردی» در «شورای روابط خارجی امریکا» (CFR) دانست. برژینسکی از جایگاه موثرتری در مقایسه با افرادی مانند ریچارد هاس برخوردار است. شاید یکی از دلایل اصلی انتخاب ریچارد هاس به عنوان رئیس شورای روابط خارجی امریکا را می توان نقش محوری برژینسکی دانست. بسیاری از افرادی همانند ریچارد هاس تلاش می کنند تا از تجارب رفتاری و رویکرد تحلیلی برژینسکی در ارتباط با کشورهای مختلف استفاده نمایند.

نگرش برژینسکی در برخورد با ایران را می توان براساس نقش ایران در محیط منطقه ای خاورمیانه و خلیج فارس مورد توجه قرار داد. برژینسکی بر این اعتقاد است که کشمکش های بین المللی و احساسات مانوی در سیاست کشورهای خاورمیانه بعد از فروپاشی اتحاد شوروی افزایش یافته است. جنگ های منطقه ای بخشی از واقعیت خاورمیانه در نگرش برژینسکی محسوب می شود. واقعیتی که ناشی از نادیده گرفتن فضای تعادل در محیط خاورمیانه محسوب می شود. برژینسکی بر این اعتقاد است که در آینده خاورمیانه امکان شکل گیری جنگ هایی با استفاده از تسلیحات ویرانگر میان ایران و اسرائیل وجود دارد. جنگ هایی که بخشی از واقعیت پایان ناپذیر سیاست بین الملل محسوب می شود.

برژینسکی بر این اعتقاد است که کشورهای همانند ایران دارای رویکرد دوگانه می باشند. از یک سو در برابر فرایندهای تغییر منطقه ای با آسیب پذیری روبرو هستند، از طرف دیگر ایران دارای رویکردهای انقلابی و در راستای تغییر وضع موجود در منطقه محسوب می شود. چنین فرایندی طبیعی است که جلوه-هایی از عدم تعادل در فضای منطقه ای را به وجود آورد. از سوی دیگر برژینسکی بر این اعتقاد است که ایران ناچار است تا از سیاست های انقلابی خود استفاده نموده و چنین فرایندی را در محیط منطقه ای ادامه دهد. هرگونه وقفه در رهیافت منطقه ای ایران، مخاطرات امنیتی گسترده تری را برای ایران و خاورمیانه ایجاد می کند. برژینسکی بر این اعتقاد است که اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند در آن شرایط امکان شکل گیری جنگ هسته ای بین ایران و اسرائیل وجود خواهد داشت. از سوی دیگر برژینسکی اعتقاد دارد که هسته ای شدن ایران و یا جنگ هسته ای ایران و اسرائیل تاثیر چندانی بر امنیت امریکا به جا نمی گذارد.

همکاری برژینسکی با دولت های مختلف امریکا ادامه یافته است. به طور کلی، اگر چه برژینسکی در زمره اعضای حزب دموکرات محسوب می شود، اما به دلیل نقش موثری که در شورای روابط خارجی ایالات متحده ایفا می کند، تلاش دارد تا رویکرد معطوف به الگوی دو حزبی را در کنش سیاسی خود مورد استفاده قرار دهد. به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع رویکرد خود را برای مقامات اجرایی امریکا تبیین می نماید. نگرش برژینسکی در شرایط موجود معطوف به آینده ی سیاسی ایران می باشد.

برژینسکی بر این اعتقاد است که چارچوب گفتمانی سیاسی ایران را محافل مذهبی تئوکراتیک مشخص می کند. علت بهره گیری از چنین الگویی را می توان محدودسازی فضای سیاسی و کنترل مذهب توسط حکومت دانست. روحانیونی که از ضرورت کاهش نقش مذهب بر حیاط سیاسی حمایت کرده اند، مورد انتقاد و محاکمه حکومت قرار گرفتند. برژینسکی بر این اعتقاد است که:

«اینکه ایران در چه مسیری متحول خواهد شد، مشخص نیست. باید دانست که روزهای تئوکراسی بنیادگرای ایران رو به پایان است. ایران در مرحله فرونشستن تب و تاب انقلابی است. بدون ایران بنیادگرایی در سایر نقاط هم دوام نمی آورد. بنیادگرایی می تواند مشکلاتی را پیش رو گذارد. می تواند درگیری های داخلی را وخیم تر کند. به اقدامات تروریستی در نقاط دوردست منجر شود. کانون مقاومت در برابر اشغال خارجی شود... بنیادگرایی در کوتاه مدت جذاب است، اما در دراز مدت ضعفش آشکار می شود.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
چهار شنبه 16 مهر 1393برچسب:, :: 19:5
محمد حقيقي راد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش امدید وبلاگ من سعي مي كنه كه حق بگه نه اينكه رياكارانه تملق كسي را بگويد
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

سلام وب خوبي داري ؟ در ضمن از قالب خوبي استفاده كردي اگر دوست داري يك سر بيا به وب ماهم بزن خوشحال ميشم زحمت كم ميكنم تا ديگ مزاحمتون نمي شوم







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 139
بازدید کل : 50656
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1